Den 1 feb,
monstar en man i min alder pa Regina Maris. Harvey. Valkomman ombord. Vi lattar ankar och gar pa motor norrut till en atoll dar vi ankrar pa ett rev. Nu skall det snorklas och studera livet i vattnet.Forsta doppet i Indiska Oceanen, lika varmt i vattnat som pa land, det svalkar iallafall lite.Harvey, Niklas,Ingemar studerar livetpa atollen. Nagra ol intages, Tank att mitt i oceanen med alla dess bekvamligheter kunna sitta har och dricka en ol?
Middagsmalet intas pa baten Svensk sill potatis lok nubbe, det ar smaskens det. Darefter studerar alla livet pa denna denna o, Fritidsresor har en anlaggning har, manga turister fran olika delar av varlden. Aterresan med jollen blir lite dramatisk. nagon hade dragit ur proppen. Men alla kom fram lyckligt, en blev akterseglad.
Sedan sov vi alla en skon formiddagssomn.

Kram

Ingemar

Tisdagen den 8 feb

150 M fran Male i Maldiverna och det har blivit kallt, riktigt kallt.
P-O rapporterar 27 grader fran sin utsatta position i sittbrunnen och vi
oevriga i besaettningen kurar i vara hyttar nere i baten.

Ja helt sant aer nu inte detta men visst har temperaturen gjort ett
skutt nerat idag. En massiv squall (litet askovaeder) har foerfoeljt oss
under dagen och med den, 6-10 grader laegre lufttemperatur. Ingemar
tycker att det aer skoent med svalkan men vi oevriga ser den som en
komplott mot den dagliga kalla oelen som nu inte alls smakar saa bra.

Harvey, vaar nye besaettningsmedlem har tagit sina foersta stapplande
beslut vad gaeller segelsaettning och det gav oss en kurs rakt ner mot
Madagskar och dit har vi inget visum.

Jojust ja, fisketaevlingen. Under denna etapp har vi tre vadslagningar
igaang. Fisketaevlingen gaellde dag och tidpunkt foer det foersta nappet
och daer hade suveraenerna P-O och Niklas listat ut att Maldivernas
vatten var fiskrika. Niklas kammade hem vinsten(?) med en marginal paa
30 min till P-O och den stackars 5 kg:s tonfisken fick plikta med sitt
liv.
Nu gaeller det tidpunkt foer 1/2 och 1/1 vaegs till Yemen.

Denna andra dag till sjoess boerjar snart lida mot sitt slut och jag
tecknar i loggboken,

Allt Vael ombord!

Vid pennan
Gunnar

PS. Vi har fortfarande lite smaaproblem med radiostoerningar beroende pa
elsystemet ombord. Detta har inneburit problem med hemskicken av
loggbokstexterna och mailen fraan baten.

Vi i besaettningen vill passa paa att tacka foer alla de positiva
Gaestboksnoteringarna och alla E-mail som stroemmar in. Vaar radiolaenk
foer E-mail aer mycket laangsam saa goer mailen till baaten korta aer ni
snaella.

Foer "snailmail", vanliga brev till besaettningen gaeller foeljande
adress.

Yacht Regina Maris
"efternamnet paa besaettningsmannan"
c/o Post Office
Steamer Point
Aden
Yemen.

Posta foere den 13 feb om det ska hinna fram.
DS.


Torsdagen den 10 feb 2000

02.20 vaknar jag av att motorn startas. Eftersom P-O har vakten tar jag
det foerst med ro, men jag kaenner att det blaaser hasar jag mig aendaa
upp ur kojen.
P-O ser fundersm ut och vi kan konstatera att autopiloten slutat arbeta.
Efter en stunds funderande och diskuterande saetter jag paa mig
arbetsbyxorna och oeppnar doerren till maskinrummet. Isaer med "The
Magic Box" och si, daer sitter det 4 st saekringar varav en har brunnit
av.
Med ficklampa i naeven tar jag mig till den foerliga hytten och kliver
via Harveys koj upp till ankarboxen, daer en av de manga el-laadorna
finns. Hittar raett saekring och efter 10 minuter, laemnas P-O aater
ensam paa sin vakt.

Morgonen gryr och det aer dags foer allmaen dusch ombord. Ren och med en
kaensla av att ha blivit panyttfoedd passerar den ena efter den andre
duschslangen och vi njuter alla av ater en ny underbar dag till sjoess.

Flapp, flapp, flapp!
Autopiloten har aen en gang gett upp och vi bestaemmer oss foer att
tillverka en specialautomatsaekring foer att slippa oeppna TMB (The
Magic Box) varje gang detta haender. 12.05 aer den nya lilla
foerbaettringen paa plats.

Staemningen aer hoeg ombord och sa sakteliga boerjar nu aeven vara SAP,
Harvey och Ingemar, att ta sina foersta stapplande steg mot ett
gemensamt sprak det sk. ausbo-spraket.

Regina rullar vidare mot fjaeran kontinent medans Niklas nyvaken boerjar
rumstera i pentryt. Snart dags foer lunch ombord.

Fredagen den 11 feb 2000

Position:
N 06 21
E 066 45

1600 sjomil kvar till Aden

Dags att fira nagot denna 4:e dag till sjoss. Vad ska vi da fira? 865,43
sjomil kvar till rundningen av on Sucotra utanfor Somalia verkar bra.
Hogtidligheterna gar av stapeln vid eftermiddagskaffet kl. 15.00 lokal
skepps tid.

Ett delikat problem ar att besluta nar vi ska dra tillbaka klockorna och
darmed tjana en timme. Vi beslutar att gora det samtidigt med 1/2 vags
firandet vilket borde bli om 4-6 dygn.

Natten har varit lugn i dubbel bemarkelse med svaga vindar och fin sjo.
Den nodreparerade infastningen till storskotet i bommen har fungerat bra
efter haveriet igar eftermiddag. Ingemar var forts lite skeptisk till P-
O:s och mina repkonstruktioner men nar det hela blev dolt bakom ett par
arbetsshorts och vavtejp, sag han genast nojdare ut.

Niklas matlagning flyter nu mycket bra och det trollas fram an den ena
konservburks anrattningen efter den andra i pentryt. Att koka loskokta
agg till P-O:s frukost lostes genom 10 sek kokning och sedan 10 min
sakta avsvalning i 27 gradigt vatten. Vi sitter nu alla i sittbrunnen
under maltiderna efter Harveys kullerbytta i salongen haromdagen.
Ingemar, som har blivit bagare ombord, tillverkade imorse tre brod med
inbyggd skosula. Gott anda och inga problem for brodet att ligga still i
gungningarna.

Delfinbesoken har varit fa men inte helt borta sa vi har alla fatt annu
nagra delfinstjartskort till samlingar. Flygfiskar finns det daremot
gott om.

Pa nat satt kanns det som om besattningen nu ar inkord pa sina goranden
och pa sina positioner ombord. Boklasning ar just nu en modefluga har pa
Regina och visst ar det skont att dra sig tillbaka mot en segelsack pa
dack, for en stunds flykt i bokstavernas varld.

Senaste skeppsradet hade bara en punkt gallande forbattringar och det
gallde toaletterna. VI SITTER NER NAR VI KISSAR!

Fran en blanande Indisk Ocean tecknar jag dagens loggboksanteckningar.

Gunnar

Lordagen den 12 feb

Position 18.50 lokal tid:
N 08 grader 04 miuter
E 064 grader 07 minuter

670 sjomil till rundningen av Somalia (piratvattnen).


Jag blir lite latt dagvill har ombord. Av sjopraktiska skal skrivs dessa
loggboksutdrag pa formiddagen for sandning via kortvagsradio sent pa
eftermiddagen. Detta innebar att handelserna innefattar halva gardagen
och borjan pa skrivandes dag. Naja, huvudsaken att ni kan kanna er lite
delaktiga med oss ombord och det hoppas jag att ni gor.

Niklas igen!
Vinden okade nagot under fredagsformiddagen och P-O tog kocken till
hjalp att reva genuan. Var unga, entusiastiska och leende kock slappte
gladeligt pa genuaskotet utan en tanke pa att dar fanns krafter pa flera
ton som darmed sattes i rorelse.
Pa en tiondels sekund mattes Niklas krafter med moder natur och utgangen
var given. Skotet for ivag med tio elefanters styrka och handen som holl
i skotet fick kanna av friktionens kraft. Blasorna var ett faktum och de
kommande fem timmarna tillbringade handen i kallt vatten innan smartan
var kontrollerbar. Annu ett steg i Niklas fostran till riktig sailor!

Dagen, och da menar jag denna lordag har forflutit lugnt med de
sedvanliga flygfiskstimmen uppjagade av Reginas framfart at nordvast. P-
O och jag ryckte bagge till strax innan lunch nar vi horde det bekanta
blasljudet fran en val men kunde inte upptacka den med ogat.

Kvallsmaten ar nyss avslutad och vi har haft den sedvanliga angenama
stunden tillsammans i sittbrunnen. Under denna eftermiddags timme da
middagen intas, frodas planeringar infor framtiden och man glommer bort
att vi faktiskt befinner oss mitt ute pa Indiska Oceanen. Inte ett
fartyg i sikte de senaste 4 dygnen.

Ingemar och Harvey gor framsteg nar det galler kommunikationen dem
emellan och idag har de lyckats formedla kunskapen om bade Ingemars bat
s/y Twilight och Harveys bat i Sydney. Det tar sig sa mordbrannaren!

Dags att stalla in HF radion och forsoka kontakta stationen i Sydafrika
som vidarebefodrar dessa textrader till Er alla dar hemma i vintriga (?)
nord.

Vi hors!
Gunnar

Sondagen den 13 februari

Position 10.05
Lat: N 08 50
Long: E 62 53

Vi har fortfarande problem med det elektriska ombord. Under gardagens
sandning av loggbokstexten sjonk spanningen till under 20 V och
overforingen brots. Det ar inte latt att hushalla pa strommen ombord pa
en bat, nar man ar van att ha tillgang till obegransat med strom dar
hemma. Att sedan batterierna varit daligt skotta de senaste aren gor
inte saken battre. Vi har nu infort stor sparsamhet vad galler
elforbrukningen och hjalpgeneratorn far jobba lite x-tra idag.

Vadret ar gott med NNE vindar pa runt 12-16 knop och med var kurs pa 304 grader har vi en mycket behaglig segling. Farten under natten och
formiddagen har legat runt 6-7 knop.

Ingemar hittade imorse en mini flygfisk pa dack. Det ar morgonvaktens
uppgift att sla en lov runt dack for att rensa det fran nattens fangst.
Oftast har det varit en handfull bevingade fiskar som blivit nattens och
Reginas rov.

Under formiddagen har vi paborjat helgstadningen ombord.
Sittbrunnen sag ut som en mindre svinstia efter alla misslyckanden att na munnen med soppskeden, under de gangna rullande dygnen pa Regina. Aven pentryt ska snyggas upp idag liksom toaletterna.

Dagens hogtidsstund blir firandet av 1/3 dels vag och kanske Niklas kan
rora ihop nagot gott till kaffetaren. Jag funderar ocksa pa att bjuda
besattningen pa en liten "virre" som en liten gratifikation.

Jag glomde nastan! Vi siktade inatt ett fartyg laringsvis om SB. Det
borjar kannas lite trangt har ute!

Simma Lugnt!
Gunnar


Mandagen den 14 februari

Position kl. 11.25
Lat N 10 24
Long E 060 21

Ca 830 M NW om Male i Maldiverna

Harvey har haft lite lappsjuka ett par dagar vilket yttrat sig i
rastloshet och funderingar. Tanken pa att vi seglat en hel vecka rakt ut
pa en ocean och fortfarande inte kommit halvvags till nasta hamn, kan
gora att man kanner sig isolerad och ensam.

Ingemar har haft problem med sin mage ett par dagar och liksom Harveys
blick sa har aven Ingemars ogon varit lite matta. Kanske ett E-mail fran
Margareta skulle komma lagligt, sa har mitt ute pa Indiska Oceanen.

Niklas har ungdomens taliga och vidoppna syn pa stunden och livet. Detta
gor att han, atminstone inte markbart, kanner av var "isolering" och de
obefintliga mojligheterna till att "kliva av", om langtan till annat
blir for stor.

P-O har haft manga stunder pa sig att begrunda ensamhetens och
isoleringens vasen under sina ensamseglar ar pa s/y Venus. Han ser och
kanner borjan och slutet pa etapperna och isoleringen far da inte grepp.
Synen pa tillvaron ar krass och allt som oftast far vi fran honom hora
slaende repliker om livets sjalvklarheter.

For att bryta trenden av ensamhetens tankfullhet, har jag igar och idag
alltmer aktualiserat det forestaende halvvags firandet och den lilla
pristavling som da ska avgjoras. Samtidigt fors samtalet ombord alltmer
over pa vad vi ska gora i nasta hamn. Det formas nu nagot tryggt och
fast att se fram emot, till gladje for vilsna sjomanns sjalar.

Aden i Yemen ligger bara 10 dygn bort.

Gunnar

Fredagen den 18 februari

Position:
Lat. N 13 44
Long. E 51 31

390 M till Aden.


Allt val ombord om man nu kallar stiltje for val.
Under torsdagseftermiddagen dog vinden ut till ingenting och med flaxande
och slaende segel var besattningen snart mogen for motorgang. Det ar nu
fredag morgon och "Golf of Aden" ligger blank som Ingemars hjassa, (se
fotosidan vad galler Ingemars frisyr), medans vi med jarngenuan i god fart
narmar oss Syd Yemens kust.

Niklas ropar just att han siktar ett fartyg och visst kan man ana hos
besattningen en liten orolig glimt av, att detta ar PIRAT vatten vi seglar
i.

Lite tyst idag kring frukosten och det ar val sviter av den trevliga
sammankomst vi under gardagskvallen hade i sittbrunnen. Sma chipsbitar
blandade med potatisskruvar(?) och inte minst alla de faktabocker om
Arabvarlden som fortfarande ligger uppslagna pa hyllan under radarn, vittnar
om en intressant tillstallning. Harvey far lov att vackas till frukost
vilket ar ovanligt.

Ingemar har lart Niklas gora de mest anvandbara knoparna till sjoss och jag
sjalv har varit var kocks ciseron in i apnavarnas och valknoparnas land.
Harvey laser tjocka bocker om att bygga strahus for som han sager, sa vill
hans fastmo Diane ha ett sadant. P-O funderar som vanligt pa alltings
generallitet(?) och titeln pa hans senaste lasta bok, "Moment 22", tycker
jag harmoniserar ganska bra med var 1:e styrman.

Jag och ovriga ombord hoppas nu pa vind sa snart som mojligt, for vi ar ju
faktiskt seglare och inga motorbatsmanniskor. Hoppas att kunna aterkomma
igen harifran innan helgen ar slut och tills dess,

SIMMA LUGNT!
Gunnar

PS. Vi har nu radiokontakt med Sverige via radioamatoren Hans Ostervall
(SM4NLL)
i Borlange.

15 februari kl 15.45

Position
Lat. N 11 58
Long. E 057 46

Allt val ombord i en stralande slor ner mot Socotra island NE om Afrikas
Horn i Somalia. Dagens handelser ar matning av kvarstaende diesel, 1000
ltr, oxh vatten 1150 ltr (watermaker).

Diskussionerna har forts i sittbrunnen, under ett antal timmar, om de
kommande planerna for vart besok i Arabvarlden. Vi vantar aven med
spanning pa att tiden ska komma for halvvagsfirandet. Jag kan avsloja
att det, just NU, aterstar 12 minuter och att vinnaren ar Harvey, tatt
foljd av P-O.

Mycket trevlig dag i lattjans och framtidstrons tecken.

Dags for mig att ansluta till segergladjen i sittbrunnen och de godsaker
som kocken sa speciellt har plockat fram ur sina gommor.

Simma Lugnt!
Gunnar

Sondagen den 20 februari

Position:
N 12 42
E 45 20


Idag hittade jag problemet pa var kortvagsradio och vi kunde aterigen borja
skicka loggbokstexter och prata med Sverige. Vi firade det hela med ett glas
Southern Comfort och vi skalade aven for den lyckade och trevliga seglingen
fran Maldiverna. Jo, Ni laste ratt! Vi siktar ljuset i skyn fran Aden i
Yemen och nu nar klockan ar runt 21.00 drejar vi bi for att vid soluppgangen
lagga ankar utanfor tullhuset i gamla stan.

De sista dygnen har varit helt utan vind och vi har motrat en del. Kanns
betydligt battre att segla och slippa motorljudet men en fordel med
motorgang och platt spegelblankt hav ar, att vi kunnat skura ren hela baten
och darmed slipper odsla tid pa detta i hamn.

Besattningen har de senaste tva dygnen pratat planer for stoppet i Aden och
jag har plitat ner och presenterat en lista pa saker som ska repareras och
ordnas under dagarna for ankar.

Regina gungar latt i ett gammal svall och allt ar tyst och lugnt runt oss.
Jag sitter en stund i sittbrunnen med Harvey och Ingemar innan de bagge drar
sig tillbaka till sina kojer for nagra timmars somn. P-O och Niklas ligger
redan och jag ar nu ensam med mina tankar under nagra timmar.

Simma Lugnt!
Gunnar


Aden i Yemen onsdagen den 23 february 2000

Att det ar lite ojamnt med loggboksuppdateringar har ni kanske markt och
detta visar an mer hur olika saker fungerar runt om i varlden. Var radio
fungerar nu som den ska men att forsoka skicka E-mail den "snabba" vagen,
via nagot E-mail cafe, har visat sig vara mycket langsamt och krangligt,
atminstone har i Yemen.

Tillbaka till mandagen den 21 feb.
Vi gled tyst som en amerikansk patrullbat in i detta fattiga Arabland strax
efter soluppgangen. Vagen in var kantad av Irakiska tankbatar som blivit
kvar har efter blockaden av Persiska viken 1991. De flesta sag ut att vara
fardiga for upphuggning men annu gick pumparna for fullt och holl dem
flytande.

Myndigheter i tredje varledn ar sig lika men med en viss vana efter manga ar
under segel, tog jag oss relativt snabbt igenom alla procedurer. Nasta
problem var Harvey.

Har i Yemen maste sjoman vara ombord mellan 24.00-06.00 och eftersom var
Aussie, sin vana trogen, ville bo nagra natter pa hotell, paborjades nu
operation "gratis visum". Ett visum kostar vanligen 10200 Reas (ca.600 SEK)
har och det var vart ett forsok att kringa denna regel.
Ett nytt besok hos immigrationsmyndigheten i hamnen och det gallde att inte
ta ett Nej for ett Nej. Svaret pa var forfragan blev NEJ.

Under den stora takflakten i traladan som inrymde denna myndighet gallde det
nu att snabt komma pa nagot nytt.
-- Harvey har problem med ryggen, sa jag, och jag som kapten behover ha
honom kurerad for den fortsatta seglatsen.
--Hmm, sa officeraren bakom disken, och lyfte for minst tionde gangen
telefonluren for ett av sina "onodiga" fordrojande samtal.
15 minuter senare!
--Har ni ett lakarintyg pa detta?
--Givetvs, sa jag?
--Dessutom behover ni ett intyg fran en lokal lakare innan jag kan besluta
vidare, sa den medaljspackade officeren med ett illmarigt leende.

Jag tackade for oss och tog med Harvey ut pa gatan igen. Nu gallde det att
skaffa lakarintyg vilket vi gjorde pa en skum klinik nagra kilometer utanfor
stan. Undersokningen var nagot farsartad men efter 20 minuter var vi ater i
en taxi pa vag till hamnen.
Jag presenterade papperet pa immigrationskontoret och givetvis ville han da
aven se den Australienske lakarens intyg. Jag kontrade med att detta var
onodigt, da den lokale lakaren verkade ha mer kunskap och kannedom om ryggar
an de i Australien har och detta uttalande mottogs med stor fornojsamhet.
Vi fick ett brev adresserat till Adens "Overste immigration" i en annan
stadsdel och dit styrde vi nu kosan. Audiensen beviljades och plotsligt
befann vi oss omgivna av hoga militarer pa militarstabens huvudkontor.

En 5 minuters forelasning pa Arabiska paborjades och plotsligt stod vi dar
med ett specialvisum gallande tio dagar. Harvey var nu bemyndigad att
tillbringa tio dygn pa hotell och dokumentet var signerat av hogsta honset i
stan. Jag och Harvey gjorde en perfekt honnor och gjorde helt om. Vi hade
lyckats krangla oss igenom en del av den korrumperade byrakratin i Yemen.
Resten av kvallen och natten firade vi "segern" pa Sailors Club.

Dagarna rullar undan fort i hamn och vi har snart klarat av de reparationer
som fanns pa listan vid ankomsten. Att aven hinna med att komma ihag
radiotider och sant ar svart men vi gor sa gott vi kan. Det finns mycket att
bese har och vi ar omgivna av tackta damer, tiggande hungriga barn och en
miljo som Ingemar sager alla borde fa se nagon gang i livet. Visst har vi
det tryggt och sakert dar hemma i Svedala.

Var avfard mot Egypten ar satt till mandagen den 28 feb sa mycket kan handa
har iland annu.

Alla halsar sa gott!

Gunnar

Fredagen den 25 feb
Position:
Aden i Yemen
Reginas forste styrman P-O har dolda talanger och har kommer en betraktelse av honom, skriven mellan nattklubbsbesoken iland.
**
Behöver ni avkoppling från bingolotto, skrapa vindrutor eller stå i systemkö. Då är resmålet givet, åk till Aden i Yemen. Aden är den största hamnstaden med ca 900 000 invånare.
Det finns inga charterresor hit, men det finns en flygplats ca 500m fran centrum.
Om du nu skulle komma hit sa blir du garanterat ensam vit bland araber och afrikaner.
Här är många saker bortrationalliserade. Ingen sophämtning, ingen socialförsäkring, ingen bilprovning. Här samlar folk på sopor, när vi skall slänga avfallet från båten tas det genast om hand av ivriga händer men det mest värdefulla är nog tomma ölburkar.
Den del på Adens bilar som skulle gå igenom bilprovningen utan anmärkning är tutan, som används så länge motorn är igång.
Det finns faktiskt en del bilar som har ljuset på när det är mörkt.
Aden är kaos. Risken att skadas av pirater är en milliondel av att åka bil här.
Om man ser några kvinnor så är de klädda i svart från topp till tå, inklusive handskar, svarta.
Men folk är snälla och ärliga, de vill bara lura av oss våra pengar.
Minsta sedel är ca 1.10 kronor, så plånboken har alldrig varit tjockare.
Vi har varit på nattklubb 3 dagar i rad och hört lokala band av typ Kurt-Eriks men med arabiska falsksjungande falsettsångare.
Underhållningen under musiken har varit magdansöser av olika härkomst och midjemått.
Bandets lön är de pengar publiken stoppar in mellan magdansösens kläder, en del sedlar kan bli svåra att få fram.
Dessutom har vi utgångsförbud mellan 24-06 men det har vi lyckat lösa varje natt!
Det finns internet här men det är mycket svårt att använda för alla tecken är arabiska kråkfötter och allt är bakvänt, från vänster till höger.
Det är bara att gå till första bästa resebyrå och boka en biljett till Yemen!!
Hälsningar från P-O
***
Vi ligger kvar ytterligare nagra dygn har i Yemen innan vi ater ska ut och tampas med piraterna vid sodra inloppet till Roda Havet.
Kapten

Tisdagen den 29 februari

Bakom oss ligger Yemens alla brunogda damer som, likt bunkrarnas
soldater, endast genom en liten springa kunde se omvarlden. Trots
stranga regler, fann vi beredskap och varme inifran det fordolda.

Inga tarar falldes ombord nar vi mandag em. lamnade detta fattiga land
och kanske ar det for oss vasterlanningar svart att anamma den karga
sandiga och torra miljon, trots vanligheten hos folket.

Denna tisdagmorgon vid soluppgangen, passerade vi ett par sjomil fran
Bab El Mandeb och vi ar nu i sodra Roda Havet. Ingemar fragar mig varfor
vi har motvind, da jag tidigare sagt att monsunen ska blasa har i den
sodra delen av detta langsmala hav.
That's life, och det ar bara att konstatera att de nordliga vindarna
idag inte har nagon Monsun som trycker dem tillbaka.

Niklas har hela morgonen varit energisk med att lara sig om kurser,
baringar, riktningar och annat navigationstekniskt och jag tror att han
i sin framtidsplanering kanske har inrymt nagot, dar detta kan komma
till nytta.

P-O's "magbakterie" verkar vara trott pa att fajtas sa var 1:e styrman
borjar komma tillbaka i gammalt got slag igen.

Ingemar har ater glomt bort att man maste halla i sig med minst en hand
nar man ar pa sjon, men sjobenen finns dar och fallen blir ej sa
okontrollerade som nar vi seglade mot Maldiverna. For ovrigt beter han
sig mer och mer som en akta sjorav for varje dag som gar.

Harvey ar inte sig lik och kanske ar det hans frivilliga hotellisolering
i Aden under nagra dygn, som lett honom in i den nuvarande
sjalvcentrerade varld dar han nu befinner sig. Vi hoppas alla pa att
Roda Havet ska rehabilitera honom snabbt. Just nu presenterar han sitt
foretags strategi och ideologi for P-O medans Niklas rymmer faltet och
gar upp till Ingemar i sittbrunnen.

Fartygstrafiken ar ganska tat och den ansvarige vakten far inte sa langa
stunder over till annat an att halla koll pa situation.
Fiskelinan rusar plotsligt ut med farten av en skenande hast. Niklas
hinner forst dit, (det ar han som fiskar idag), men tyvarr sliter sig
firren loss fran kroken, istallet for att monstra pa ombord hos oss.

Fran ett molnigt och motvindigt Roda Hav!

Gunnar

**********

Nu var det dags att hoppa till nästa månad        igen!!!