2/1 3/1 5/1 10/1 11/1 12/1 13/1 14/1fm 14/1em 16/1

Vår position är:
Lat: S 34 grad 26 min
Long: E 23 grad 17 min
Hej igen! God Fortsättning på 98.
Det här var en rullig segeltur må ni tro. Vi surfar ibland iväg i 12-14 knop och då skakar hela båten. Vi har 2/5 av genuan utrullad och med bara det seglet ligger snittfarten på 7,8 knop. Just nu har vi 58 sjömil kvar till Mosselbay dit vi troligen når innan midnatt. Cape Agulhas ca 18 timmars ytterligare västerut har nu kulingvarning men här är det fortfarande runt 12-14 m/s (25 knop). Solen lyser från en blå (8/9 molnfri) himmel och flickorna börjar kvickna till efter det obligatoriska första dygnets "sjösjuka".

Date: Sat, 03 Jan 1998 15:19:43 UTC

Hej! Vi är nu i Mosselbay sedan 00:20 i morse. Bra tur men med "ruff Seas" hela vägen. Har ungefär lika långt kvar till Kapstaden som det var hit från PE. Nästa "goväder" kommer troligen på måndag tisdag. Imorgon blir det SV vind enligt prognosen så det är bra att vara i hamn.

tillbaka

Date: 01-05-1998 23:17 KMT (UTC +2h)

Tjingeling!

Hoppas kunna lämna för Kapstaden imorgon förmiddag men det är tusan vad vädret är tufft här nere. i vilket fall så hoppas vi kunna lämna imorgon och detta skulle då innebära att vi borde anlända till royal cape YC på onsdag kväll - natten till torsdag.

tillbaka

Date: Sat, 10 Jan 1998 10:33:13 KMT (UTC +2)

Vi ligger fortfarande här i Mosselbay och vinden är fortfarande västlig = motvind och sjögången kraftig. Temperaturen är låg, ja mycket låg. I morse hade vi bara 18 grader ombord och fotogenlampan i salongstaket har nu brunnit i ett par dagar för att hålla värmen uppe. Det går ingen nöd på oss och igår var vi alla fyra på bio, Mr Bean. Flickorna tyckte filmen var fantastiskt rolig men jag och Karin var väl inte helt av samma åsikt. Biopris 15 kr/person eftersom det var en kvällsföreställning. Det är billigare på dagtid.

de/Gunnar.

tillbaka

Date: Sun, 11 Jan 1998 08:52:18 KMT (UTC +2)

Hej Vi lämnade för en timme sedan Mosselbay och tar oss nu sakta västerut. Hoppas nå Capetown men kanske vi måste gå i hamn imorgon om en kallfront kommer, (väderkartan visar tecken på detta). Vädret är: mycket svaga vindar, soligt, ca 24 grader varmt och runt 3 meter enerverande svall från SW. Annars allt väl ombord.

See Ya! Gunnar

tillbaka

Date: Sun, 12 Jan 1998 18:44:18 KMT (UTC +2)

Position:
Lat: S 34 grad 58,6 min
Long: E 19 grad 37,8 min
(Denna position är ca. 60 sjömil sydväst från Godahoppsudden.)
Vind SW/NW 25-35 knop
Sjö: 2-3 meter
Svall 3 meter från SW
Temperatur 20 grader med lätt regn i luften. Fartygstrafiken är ganska intensiv runt "udden" men vi håller bra utkik under natten. Vi drejar bi under dubbelrevad stor och gör ca 0,5 knops fart på 200 graders rättvisande kurs. Detta innebär att vi ligger nästan still och det är relativt bekvämt ombord. ALLT VÄL OMBORD!
Ja, planerna på att segla in i Kapstaden imorgon förmiddag är nog grusade nu men om vinden vrider mot ost under natten så kanske vi hinner in före solnedgången imorgon tisdag.
Gunnar med familj på Kulla.

tillbaka

Date: Sun, 13 Jan 1998 08:44 KMT (UTC +2)

Hej !
Kort lägesrapport:
Vi har drejat bi under natten som var. Hyfsat bekvämt efter omständigheterna. Vinden var runt kulingstyrka hela natten och på morgonsidan, 0500, ökade den till styv kuling, ca 20m/s. Sjön har varit grov och det är nu riktiga vågberg som ruskar om Kulla. Vi hissade några kvadratmeter försegel vid 6 tiden och tog in det tredje revet i storseglet. Vår kurs är nu åter mot "Stormarnas Kap" Godahoppsudden och sedan Kapstaden.
Djurlivet är fantastiskt trots det blåsiga och skumpiga vädret. Igår såg vi en stor val alldeles bredvid båten och idag har vi haft sälar bredvid oss, som liggande på rygg klappade händerna åt oss. I luften ser vi Albatrossar glida fram och det är en syn vi har väntat länge på. Vattentemperaturen är nu nere i runt 12 grader, polarvatten. Vår beräknade ankomsttid till idag är nu framflyttad till imorgon och vi hoppas på ett vindskifte från västlig vind till mer ostlig.

Gunnar med familj på Kulla.

tillbaka

Date: Wed, 14 Jan 1998 06:05 KMT (UTC +2)
Hej!
Solen går just nu upp bakom Godahoppsudden och vi siktar "Table Mountains" förut. Nedanför detta 1000 meter höga berg ligger Kapstaden.
Vi har ca 2,5 timmar kvar dit och det är en näst intill perfekt avslutning på denna etapp. Känns bra att vara i Atlanten igen.

73’s de Gunnar

tillbaka

Date: Wed, 14 Jan 1998 18:48 KMT (UTC +2h)
Hej!
Ligger nu i Royal Cape Yacht Club.
Fin avslutning under inseglingen idag.
Läser Jul-post fär fulla muggar.

73,'s Gunnar

tillbaka

Date: 01-16-1998 22:19 KMT (UTC +2h)

Hej !
Capetown är en glad överraskning och vi trivs bra här. Det finns en hel del svarta som har "normal" standard och det är väl det som varit just Kapstadens styrka under hela den här tiden av segregering raserna emellan.
Planer för morgondagen, (lördag):
Vi ska då ta oss upp på ett berg, eller rättare sagt en klippa som ligger i stort sett i stan. Klippan är väl en så där 4-500 meter hög och man behöver ca 1 timme för den sista promenaden uppför stigen. Dit upp går vi på eftermiddagen med besättningen från båten "Seahawk" och "Onyx" lastade med vinflaskor, kex, ost, chips (för flickorna) och kanske även lite annan mat och förhoppningsvis kommer vi till toppen som är en platt form på ca 30 x 30 meter stor innan solen går ner och då sätter vi oss och pratar, njuter under det att solen doppar sig i Atlantens kalla "Kapstads-vatten" (+10 grader C).
Ensamseglaren BOB på Flamingo kommer troligen in till Capetown I morgon bitti enligt vår radiokontakt med honom i eftermiddag och det ser vi fram emot. Harlequin är nu i Mosselbay sedan i eftermiddags och de kanske hinner hit innan vi lämnar denna del av världen.