DATE: Sat, 01 Nov 1997 22.30 KMT (Still UTC +4) Skickad
på söndag morgon.
Hej
Lat: S 28 grad 00 min
Long: E 38 grad 07 min
387 M kvar till Durban.
Vi går rakt emot en kuling ca. 80 mil från vår
position. Hoppas att den hinner bedarra innan vi är där
framåt i morgon bitti/fm. För tillfället vind
från NO ca. 8-10 m/s och bar sjö, ca 1-2 meter
vågor. Stjärnklart och ingen måne inatt. Allt
för nu!
73 de Gunnar
3 november 1997 kl. 04.40 KMT (UTC +2)
Position kl. 04.50 denna stjärnklara morgon;
Latitud: S 28 grad 35 min
Longitud: E 35 grad 43 min
Kvar till Durban: 255 M
Läget ombord på Kulla-II.
04.15 väckte Karin mig och iförd seglaroverall tog jag mig
fram till fördäck för att "riva" storseglet. Vinden
har det senaste dygnet varit sydostlig, dvs. akterifrån och vi
har seglat med halv genua och dubbelrevad stor. Ovädret är
borta för tillfället och det närmaste dygnet kan vi
förvänta oss samma vind som nu, 12-15 m/s från SO.
Lufttemperaturen har nu krupit ner till under 20 grader vilket
för oss får anses vara "svinkallt". En ny kallfront med
vidhängande fyra stycken lågtryck sträcker sig
från Kapstaden österut och sedan ner till 45 grader sydlig
bredd. Denna kallfront beräknas om ett dygn ha "slängt" upp
utefter ostkusten av Sydafrika och där ge vindar från
sydväst på upp till 22 m/s. Med lite tur så kan det
högtryck som nu ligger rakt söder om oss "skydda" oss denna
gång och vi får då ytterligare ett par dagar med
ganska bra väder.
Vi har nu i stort sett bara ett problem kvar innan Durban. De sista
150 sjömilen innan hamn kommer vi in i Agulhas strömmen med
sina 3-5 knops från norr. Detta innebär att vi bör
angöra Durban från norr för att inte svepa förbi
stan och för långt söderut.
Vi kan räkna med nya kallfronts passager, liknande den som nu
sveper upp från Kapstaden, med några dagars mellanrum och
det som inte får hända är att bli drabbad av dessa
sydliga vindar just vid kontinentalsockeln (100 famnars kurvan) och
därmed i Agulhas strömmen. Våghöjden och kraften
i dem, vid dessa front passager är enorm och hindrar även
stora fartyg från att passera. För Kullas del spelar det
mindre roll om vi blir drabbade av starka vindar ute till havs
så metoden vi nu kommer att använda, är att möta
en kallfront 2-300 sjömil från kusten. Direkt efter
ovädrets slut, sätter vi full fart och seglar tvärs
över Agulhas strömmen och kontinentalsockeln och in till
hamn. Detta innebär ungefär 1-2 dygns segling från
det att ett oväder passerat.
Enkelt va!
Gunnar
tillbaka
DATE: onsdagen den 5 nov 1997 13.33 KMT (UTC +2)
D U R B A N
Passerar just nu mellan pirarmarna in till Sydafrikas
största hamnstad. Vi anländer med en kuling i ryggen
så det har gått fort idag. Ska bli skönt att
få vara i hamn några veckor. Allt väl ombord!
Om 3 timmar sitter vi med varsin kall öl resp. kall glass.
Skepp O'hoj
Kulla-II
tillbaka
DATE: Måndagen den 17 nov 1997 10.15 KMT (UTC +2)
SAFARI!!!!!
Vi har planer på att ta oss till norra delen av Zimbabve
för att titta på Victoriafallen.
Bilen vi hyrt är en Toyota Ventura 1,8L och vi kommer att sova i
den liksom sköta största delen av matlagningen.
Vi åker Tisdag morgon och blir borta i ca: 12-14 dagar.
Land O'hoj
Kulla-II
tillbaka