1/11 3/11 5/11 17/11

DATE: Sat, 01 Nov 1997 22.30 KMT (Still UTC +4) Skickad på söndag morgon.
Hej
Lat: S 28 grad 00 min
Long: E 38 grad 07 min
387 M kvar till Durban.
Vi går rakt emot en kuling ca. 80 mil från vår position. Hoppas att den hinner bedarra innan vi är där framåt i morgon bitti/fm. För tillfället vind från NO ca. 8-10 m/s och bar sjö, ca 1-2 meter vågor. Stjärnklart och ingen måne inatt. Allt för nu!
73 de Gunnar

tillbaka

3 november 1997 kl. 04.40 KMT (UTC +2)
Position kl. 04.50 denna stjärnklara morgon;

Latitud: S 28 grad 35 min
Longitud: E 35 grad 43 min
Kvar till Durban: 255 M
Läget ombord på Kulla-II.
04.15 väckte Karin mig och iförd seglaroverall tog jag mig fram till fördäck för att "riva" storseglet. Vinden har det senaste dygnet varit sydostlig, dvs. akterifrån och vi har seglat med halv genua och dubbelrevad stor. Ovädret är borta för tillfället och det närmaste dygnet kan vi förvänta oss samma vind som nu, 12-15 m/s från SO. Lufttemperaturen har nu krupit ner till under 20 grader vilket för oss får anses vara "svinkallt". En ny kallfront med vidhängande fyra stycken lågtryck sträcker sig från Kapstaden österut och sedan ner till 45 grader sydlig bredd. Denna kallfront beräknas om ett dygn ha "slängt" upp utefter ostkusten av Sydafrika och där ge vindar från sydväst på upp till 22 m/s. Med lite tur så kan det högtryck som nu ligger rakt söder om oss "skydda" oss denna gång och vi får då ytterligare ett par dagar med ganska bra väder.
Vi har nu i stort sett bara ett problem kvar innan Durban. De sista 150 sjömilen innan hamn kommer vi in i Agulhas strömmen med sina 3-5 knops från norr. Detta innebär att vi bör angöra Durban från norr för att inte svepa förbi stan och för långt söderut.
Vi kan räkna med nya kallfronts passager, liknande den som nu sveper upp från Kapstaden, med några dagars mellanrum och det som inte får hända är att bli drabbad av dessa sydliga vindar just vid kontinentalsockeln (100 famnars kurvan) och därmed i Agulhas strömmen. Våghöjden och kraften i dem, vid dessa front passager är enorm och hindrar även stora fartyg från att passera. För Kullas del spelar det mindre roll om vi blir drabbade av starka vindar ute till havs så metoden vi nu kommer att använda, är att möta en kallfront 2-300 sjömil från kusten. Direkt efter ovädrets slut, sätter vi full fart och seglar tvärs över Agulhas strömmen och kontinentalsockeln och in till hamn. Detta innebär ungefär 1-2 dygns segling från det att ett oväder passerat.
Enkelt va!
Gunnar

tillbaka

DATE: onsdagen den 5 nov 1997 13.33 KMT (UTC +2)
D U R B A N
Passerar just nu mellan pirarmarna in till Sydafrikas största hamnstad. Vi anländer med en kuling i ryggen så det har gått fort idag. Ska bli skönt att få vara i hamn några veckor. Allt väl ombord!
Om 3 timmar sitter vi med varsin kall öl resp. kall glass.
Skepp O'hoj
Kulla-II

tillbaka

DATE: Måndagen den 17 nov 1997 10.15 KMT (UTC +2)
SAFARI!!!!!
Vi har planer på att ta oss till norra delen av Zimbabve för att titta på Victoriafallen.
Bilen vi hyrt är en Toyota Ventura 1,8L och vi kommer att sova i den liksom sköta största delen av matlagningen.
Vi åker Tisdag morgon och blir borta i ca: 12-14 dagar.
Land O'hoj
Kulla-II
tillbaka