31/10 29/12 17/1 7/2 9/2 22/2 28/2 15/3 18/3 24/3 23/5 14/6 28/6

DATE: Fri, 31 Oct 1997

Hello !

How in heck's everything going up there? Here all is fine. The weather has improved since the bad weather. We have still not had any school cause the waves or I shold say seas, are not the best. But we are reading  english book's now. We have mathes, History and science. It's fun but not so  easy ass it is usually. we made a "Missy sippy Mudcake". It did not taste like a  mud cake but it was still a cake anyway. It's getting near  bed time now.

Bye, Bye From Sara

DATE: Mon, 29 Dec 1997 10:24:01

Port Elisabeth 29/12-97

Hej!

God Jul Alla i efterskått. Före jul så julpyntade vi i kulla så den är mycket fin. Det står jultomtar på hyllorna och det hänger hjärtan på väggarna. På julafton kom våra båt venner över och åt jul mat hos oss. På bordet fanns julskinka, potatis-gratäng, sill, salader, röbetssalad, köttbullaroch allt man kan tänka sig. Med andra ord, det fanns allt man kunna tänka sig. Jultomten kom runt 4-5 på eftermiddagen. Han hade med sig godis till oss. Mamma och Pappa hade bara köpt godis till oss för det fanns inte nå leksaker som vi önskat oss. Vi ska också fira ny år här. Nu borde jag sluta.

Hälsningar Sara,

Date: Sat, 17 Jan 1998 13:50:46 UTC

Cape Town 17/1-98

Hej Per-Anders och alla klass barn.
I går kom vi till Cape Town och det är mycket fint här.
Vi ligger i marinan som finns här och denn är mycket fin.
Våra båt venner ligger här med och det trivs vi med. Nu ska jag börja skriva om det viktigaste som jag hade tänkt att skriva i början av brevet.
Tack för böckerna och breven som ni skickat.
Kan ni tänka er att jag facktist längtar att börja ha skola igen.
Dom nya böckerna såg mycket mer intressanta ut än dom jag hade förut.
Det kommer att ta ett ganska långt tag innan ni får mina brev för att jag är ganska sölig i att skriva. Och samtidigt så har jag andra saker att göra under dagen.
Från Durban så stannade vi i 3 hamnar före vi kom hit och den värsta ettappen var ifrån en hamn som vi var sist i, och hit till Cape Town.
När man passerar "CAPE AGULHAS" udden så måste man ha bra väder för annars skulle saker kunna hända till båten.
Cape Agulhas är den sydligaste udden på hela Sydafika.
Vi fick dåligt väder när vi seglade där.
Jag blev sjö sjuk men spydde inte en enda gång.
Vi såg en massa sälar i vattnet och en val.
Den sista natten ute till havs så kom en våg in i min säng och då fick jag lov att såva ute i salongen på en av kojerna.
På morgon sidan så passerade vi en udde som heter "CAPE OF GOOD HOPE".
Man såg den just i morgon kvisten. Det var fint.
Nu ska vi snart gå upp till stan som ligger en bit bort.
Tack igen för breven och skol böckerna.
Ha en bra dag.

Många hälsningar från SARA LUNDGREN.

Date: Sat, 07 Feb 1998 15:40:28 UTC

Position:
Lat: S 26 grad. 05 min.
Long: E 6 grad 41 min.
7 Feb. 1998.
Hej Loggboken!!

Nu är det jag, Johanna som skriver en liten rad.
Idag har vi haft skola ända tills nu. Efter det så läste jag lite medans Sara satte upp sin "office".
Officen heter "The Water Front Marina".

Vi tog lördagsgodis idag MEN konstigt nog tog mina godisar slut väldigt fort så när Sara såg det så gav hon mig några av sina (som jag hade planerat!!!) för inte kunde hon väl låta mig svälta heller HI HI HI !!!!!!!!!!
Vädret är jätte fint förutom att det är lite gungigt. Vi åker framåt med ungefär 5 eller 6 knop. Nu ska vi strax äta lite nudlar sen ska vi ha matte innan skolan är slut.

HÄLSNINGAR från JOHANNA.

SKEPP O'HOJ!

South Atlantic 9/2-98

Dear log book.
Today the weather was just great! The wind came from north East and it was about 10 knots so it's a very calm sail. We have our main up and a jib witch is nearly full rolled out.

In the morning at 8am we started with school. The subjects today were: Geography ,Swedish ,History and maths. We had 3 subjects before lunch than one after. All together we had 1 hour 20 minutes maths and three hours of the other subjects.
Today the school was not to bad I think , but some times it is very difficult when the boat leans a lot and you feel a bit sea sick.

When school was finished I put up my pretend office and started to play.
After about 10 minutes a customer (my dad) came to my office and asked if I could shave his beard . I said yes and then and started. Mum said it was my turn to cut my hair a bit ,so now I have had a hair cut but if you would have seen me before I had a hair cut and now after you would not see the difference .

Well this evening we are going to have a night watch , like yesterday. Now I am going to go back to my office.

GOOD NIGHT LOG BOOK
Sara

Date: Sun, 22 Feb 1998 18:28:30 UTC

Syd Atlanten 21/2-98

Hej loggboken!

För tre dagar sedan lämnade vi St Helena. Nu ska jag berätta hur det såg ut där och vad vi gjorde.
När vi siktade ön så såg det ut att vara en mycket torr ö. Det var bara en massa torra stenar och jord. Men om man tittade in i en dal så var det mycket grönt som växte. När man kom upp på en kulle så såg man alla hus som fanns på ön. Vägarna var små och trånga och de var mycket snurriga.
Nästan varje hus hade en eller två åsnor och de hade också en stor del åker mark. Vi kollade på Napoleons hus som nu var ett museum. Han hade varit som en fånge fast fortfarande bott i ett så stort och fint hus , med en mycket fin trädgård. Han hade bott i byn "Longwood".
Den franska konsuln bodde i huset bredvid museet. När vi kom till St Helena så hade vi med oss diplomat post till honom ifrån den franska ambassaden i Cape Town. Den franska konsuln var mycket för väntans full på att få posten. Sedan blev vi bjudna på lunch hos honom. Han bjöd på rökt tonfisk och lemon och sedan Hummersalad. Till efterrätt fick vi glass med persika i. Det var en under bar måltid.
På kvällen firade vi min födelse dag ute på en restaurang. Restaurangen var liksom i huset fast fortfarande utanför. Maten var god och folket var mycket snälla och trevliga.
Varannan månad kommer ett skepp med mat och post. Nästan inga turister kan komma till ön förutom de som kommer med segel båtarna , för det finns ingen flygplats på ön.
Nu är det snart lunch och det blir ugnspannkaka och riktig pannkaka med sylt och grädde!!. Gott va?

Hälsningar Sara Lundgren.

Date: Sat, 28 Feb 1998 16:09:57 UTC

lördag 28 februari 1998 10:43

Hej Loggboken!
Jag vaknade tidigt i morse av att solen sken och det var mycket hett ute. Då var det dags att gå ut då och göra frukost tänkte jag. När jag kom ut så fick jag höra av pappa att vi mött ett skepp på morgon sidan här. Sen Cape Town så har vi inte sett ett enda skepp förrän idag!!

I morse var det Johannas och min tur att göra frukost. Vi gjorde tunnbröd och till det hade vi sylt och en liten burk med mjuk ost- som inte är så vanligt ombord. Det var en mycket god frukost. Vanligt vis så gör mamma bröd under sin vakt men inte i dag nej, då var det våran tur.

I morgon ska vi ha en liten föreställning för mamma och pappa, men jag kan inte berätta någon ting om det för den här gången. Jag skriver mer om det när den har varit.

Tills dess så:
hej då från :
Sara Lundgren.

Date: Sun, 15 Mar 1998 20:32:34 UTC+3

Sunday the 15th of March 1998 10:55 AM

Dear Logbook.
We are now 2 days out of Fortaleza now and the Weather is just fine. We stayed at Fortaleza for a week about and we had a really nice time. The sailing yatchs stay at the hotel marina witch is very nice. There is a swimming pool there as well witch we swim at. The town is very nice as well but at day time it is really crowded with cars and people. If you go to the old market you would be crowded with people and with stuff like hammocks ands so.
We had some friends there as well witch we played with.
The Weather is just fine and the wind is nice.
Well now I have to get back to my school work.

Love from:
Sara Lundgren

Date: Wed, 18 Mar 1998 22:14:12 UTC
onsdag 18 mars 1998

Pos: Lat. 02 grad. 10 min.
Long. 47grad. 38 min.

Hej på er.

Det är väldigt gungigt nu så vi har inte haft någon riktig skola på flera dagar.
Igår tog en jätte stor ,1 till 1 1/2 m. long guldmakrill våran krok så jag fick lov att göra ett nytt drag av vit och blå plast. Idag hittade jag bara en flygfisk på däck men den var ganska stor så jag satte den på kroken. Efter ungefär en timme så drog jag in en liten tonfisk på 2 kg. Lagom stor till middag. Siktade en liten inhemsk fiskebåt med segel och tidigt på morgonen ett fartyg.
Igår firade vi halvvägs från Fortaleza till Djävulsöarna med negerbollar, äppel banan och papaja paj, Coca Cola, smoked leg ham (burk) ris och majs (burk). Det var jätte gott!!!!!!
Tack och Hej från mig.

JOHANNA 12 år.

Date: Tue, 24 Mar 1998 17:35:32 UTC

Tuesday 24 March 1998

Hello again!
We are 3 days out of the "Devil Islands" and we stayed there for about Two days. The Devil Islands are really three Islands close together. We stayed at the Island called "Ile du Royal" There is a pier arm which you can tie your dinghy to ,and that's also where the tourist boat goes. Every day there is such a boat which comes with tourists to the island and that boat comes from Kouro, in French Guyana.

On the Island there is a small but nice hotel which is on the Top of the hill. The people who are there for holiday really have a nice view. If you feel like a walk you can go around the Island on tracks. We had a nice walk and a picnic on the island as well. There are also a Two museums on the Island which are nice. We did not have time to look at all the things that you can look at , but there is a lot to look at. These Islands are really nice and harmonic.
Now I have to go back to some school work.
Bye for now.
Sara!

Date: Sat, 23 May 1998 15:09:23 UTC

Nu är vi ute på Nordatlanten och på väg till Azorerna. Det är ca. 2400 sjömil dit och vi har varit ute i 4 dygn. Den beräknade tiden dit är 3-4 veckor. Vädret är jättefint, fin sjö och tillräckligt med vind för att ta oss fram med ungefär 3-5 knops fart.

Vårt förra stopp var Saint Maarten. Där träffade vi några "seglar" vänner, (om man nu kan kalla dem seglare eftersom de har varit på samma plats, en stor lagoon, i flera år.), som vi första gången träffade för 4 år sedan i Brasilien och sedan i Karibien. Vi blev jättegoda vänner då, så det var kul att träffa dem igen.
Vi spenderade 2 veckor tillsammans, hade partyn, gick och badade, åkte runt ön med en motorkryssare, gick med en av båtarnas hund, (Lucky), på promenader, hyrde filmer, hade pizza fest, åt på kinesrestauranger, spenderade en dag i ett hus med VCR, TV och stort kök, (resultatet av det sistnämnda blev smarrig mat!), + mycket, mycket mera.
Det var 2 jätteroliga veckor. Ledsamt var det i alla fall när vi till slut måste lämna.

Nu vet jag inte om det finns något mer att berätta..... Jo nu kom jag på en sak. Vi, (Sara och Jag), har gjort klart några av våra skolböcker så vi rev sönder dem och försökte göra pappersmassa. Det funkade ganska bra. Vi försökte göra eget papper och det gick men resultatet blev lite tjockt, (2-3 millimeter), och runt, men när det torkar blir det nog ganska bra. (Hoppas det!)

Hälsningar Johanna
på Kulla-II

Date: Sun, 14 Jun 1998 16:00:51 UTC

Sunday 14 June 1998

Hello Everyone!

We are now really close to Horta in the Azores. We can see the mountain top of Pico. It's in the middle of a big cloud.
We have seen lots of animals on this trip ,heaps of dolphins, birds, fish, whales and quite a few turtles.
Today we saw another big whale. It was only some 20 meters from the boat and it looked at us with it's big eye's.
We looked it up in a whale book and learnt that it was a "Sei whale" and is related to the blue whale!! It was tremendous!
A big group of Spinner dolphins just came by. They had a small baby dolphin with them. It is really gorgeous.
Yesterday Sara and I did lots of different exercises. It will feel really good to run around in Horta for a few days now before we head for Europe.
The water temperature has gone down allot so I reckon we won't be doing much swimming from now on!!!
WELL, not much more to say so:

SEE YOU LATER ALLIGATOR!
GOOD BYE CROCODILE!
from
Johanna

Date: Sun, 28 Jun 1998 20:01:20 UTC

Söndag 28 juni 1998

Hej Loggboken!

Hej och Hå !
Vi har bara ett dygn kvar till Engelska kanalen och bara 20 dagar till Sverige. Spännande.
Undra hur det blir att bo i ett riktigt hus....
Det är väldigt kallt här nu, så på kvällarna har vi alla fotogen lamporna på. Det är mysigt
Imorse såg vi Spinner Dolphins. De var nog de sista vi kommer att se på våran segling!!!
Jag har skrivit en dikt om syskon härom kvällen då jag inte hade någonting att göra. Om ni vill läsa den så finns den på den Engelska versionen av Noaks Ark.